Trzech uczniów z klasy 6 c: Antoni Nosewicz, Jakub Konarski i Piotr Setnik wygrali konkurs w projekcie "On the edge" w ramach programu Erasmus + i wraz z panią wicedyrektor Ewą Koźlakiewicz i panią Jolantą Arciszewską polecieli na tydzień do Rumunii. Oto ich relacja z tego wyjazdu:

PONIEDZIAŁEK (25.02.2019 r.)

Rano udaliśmy się do szkoły w Vulcan. Zostaliśmy przywitani tradycyjnym chlebem przez burmistrza Gheorghe Ile, zastępcę burmistrza Cristiana Merisanu, panią dyrektor Ecateriny Illyes. Obejrzeliśmy przygotowany program artystyczny, a następnie zwiedziliśmy szkołę. Potem nastąpił podział na grupy. Mieliśmy rozwiązać zadanie matematyczne. Wynik przyporządkował nas odpowiednio do grupy międzynarodowej: niebieskiej, czerwonej i żółtej. Po krótkiej przerwie na herbatę wszyscy uczestnicy udali się do zapory wodnej Valea de Pesti / Cheile Butii. Zobaczyliśmy zaporę wodną i odwiedziliśmy stację uzdatniania wody. Ciekawym doświadczeniem było zobaczenie chemicznej obróbki wody, oczyszczania wody z piasku. W pokoju odbyła się prezentacja na temat funkcjonowania oczyszczalni. Następnie udaliśmy się do muzeum oczyszczalni ścieków, gdzie zlokalizowano stare elektrokompresory. Mieliśmy okazję zobaczyć maszyny, które służyły przez wiele lat. Po obiedzie udaliśmy się do Danutoni, gdzie znajdowały się ogromne zbiorniki do wstępnego oczyszczania wody.


WTOREK (26.02.2019 r.)

Drugi dzień rozpoczął się na Uniwersytecie w Petrosani. Zwiedziliśmy salę geologiczną, zobaczyliśmy tam wiele minerałów, mogliśmy je porównać  ze sobą, poznać ich strukturę i kolor. Były tam również kości dinozaurów. Następnie odbyły się warsztaty na temat rzeczywistości rozszerzonej (AR). Dowiedzieliśmy się, czym jest rzeczywistość rozszerzona, jak można ją wykorzystać w życiu codziennym. Każdy z nas na warsztatach mógł założyć Gogle VR. Następne warsztaty dotyczyły robotyki. Korzystając z  telefonów i mając wspólną aplikację, kontrolowaliśmy roboty! Po wizycie na uniwersytecie cała grupa udała się na wycieczkę w góry do Vulcan Pas. Ogromną atrakcją okazały się pontony i sanie, na których wszyscy z wielkim entuzjazmem zjeżdżali. Po obiedzie odbyły się w szkole warsztaty matematyczne. Każda grupa wcieliła się w postać Sherlocka Holmesa. Otrzymaliśmy logiczne zadanie: mając ograniczoną ilość informacji, musieliśmy zidentyfikować mieszkańca domu.


ŚRODA (27.02.2019)

Udaliśmy się do Muzeum Deva. Tam poznaliśmy krótką historię Deva i jej sąsiednich cytadeli, a także obszerne odkrycia archeologiczne z licznych zabytków w okolicach Gór Orşştie. Odwiedziny w muzeum pozwoliły nam poznać kulturę i tradycje Rumunii. Następnie odwiedziliśmy twierdzę Deva znajdującą się na szczycie wulkanicznego wzgórza. Po obiedzie nadszedł czas na zwiedzanie zamku Hunedoara, który wzniesiono na jednym z najbardziej wysuniętych na wschód wzgórz grupy górskiej Poiana Ruscă w Transylwanii. Zamek onieśmielał swoją wielkością. Podczas podróży powrotnej napisaliśmy do utworu „Na krawędzi” wiersze w języku polskim dotyczące matematyki, nauki i pobytu w Rumunii.


CZWARTEK (28.02.2019 r.)

Ostatni dzień w szkole w Vulcan rozpoczął się od warsztatów chemicznych. Każda grupa otrzymała profesjonalny sprzęt (fartuchy, lejek, szklane zlewki, butelkę, bibułę filtracyjną) i miała pierwsze zadanie do wykonania: musieliśmy oczyścić daną wodę. Na koniec rozwiązaliśmy test zawierający pytania dotyczące zagadnień, którymi zajmowaliśmy się podczas eksperymentów. Po krótkiej przerwie rozpoczął się Dzień Nauki. Mieliśmy okazję uczestniczyć w eksperymentach naukowych, rozwiązywać zadania logiczne. Kontrolowaliśmy roboty arduino, eksperymentowaliśmy z ogrzewaniem wilgotnych balonów, które nie pękały, badaliśmy bakterie pod mikroskopem, rozpuszczaliśmy atrament w wodzie, oleju, wodzie i witaminie C, tworząc lampę - lawę, tworzyliśmy śluzy, eksperymentowaliśmy z układem elektromagnetycznym, układaliśmy puzzle 3D. Na koniec każdy uczeń na wspólnej dużej płachcie papieru napisał trzy słowa, które kojarzył z Dniem Nauki, a następnie dodał swoje wrażenia z pobytu w Rumunii. Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja, na której otrzymaliśmy dyplomy i odśpiewaliśmy hymn projektu “On the edge”.






W listopadzie Lena Arciszewska (kl. 8e), Zuzanna Rosiak (kl. 8c) i Maja Rybak (kl. 5d) wygrały konkurs w projekcie "On the edge"
w ramach programu Erasmus + i wraz z opiekunami: Jolantą Arciszewską oraz Martą Andrzejewską poleciały na tydzień do Portugalii. Oto ich relacja z tego wyjazdu:

19.11.2018 – pierwszy dzień

 W szkole stawiliśmy się o godz. 9.00. Gospodarze czekali na nas z niecierpliwością. W szkolnej bibliotece zaprezentowane były prace dotyczące artystów wszystkich krajów biorących udział w projekcie, tj. Grecji, Finlandii, Rumunii, Niemiec, Portugalii i Polski. Następnie przywitał nas dyrektor szkoły, a uczniowie przedstawili tradycyjne tańce portugalskie . Wspólnie stworzyliśmy hymn projektu, który został przez wszystkich uczestników odśpiewany nie tylko w języku angielskim, ale jego fragmenty - również w języku ojczystym. Kolejnym ciekawym momentem było losowanie obrazków w celu stworzenia trzech grup międzynarodowych. Lena trafiła do grupy niebieskiej, Zuzia – żółtej, a Maja - czerwonej. Każda grupa otrzymała arkusz papieru i mazaki. Zadaniem było narysowanie pod wpływem słyszanej muzyki naszych imaginacji. Powstały bardzo ciekawe dzieła artystyczne. Wszyscy uczestnicy otrzymali torby z napisem ON THE EDGE. Uczniowie mogli je ozdobić stempelkami w dowolny sposób. Została nam piękna pamiątka. Po obiedzie udaliśmy się na spacer po Espinho. Każda grupa miała za zadanie nagranie odgłosów różnych miejsc: targu, ulicy, oceanu. Nagrania te miały być inspiracją do realizacji performancu. Cudownym spacerem po przyjaznym mieście zakończył się pierwszy dzień.

20.11.2018 – drugi dzień

Autokarem udaliśmy się do Porto. Tam uczestniczyliśmy w warsztatch plastycznych w Serralves oraz zwiedziliśmy muzeum. Zetknęliśmy się ze sztuką współczesną, która wcale nie jest łatwa w odbiorze. Dzięki wspaniałej prowadzącej dzieła te stały nam się bliższe. Po obiedzie udaliśmy się na warsztaty muzyczne w Casa da Musica. Przenieśliśmy się w świat dźwięków i obrazów. Było to bardzo inpirujące doświadczenie. Po zajęciach zostaliśmy oprowadzeni po budynku, który krył w sobie wiele tajemniczych przestrzeni. Pełni wrażeń wrócilismy do rodzin goszczących.

21.12.2018 – trzeci dzień

Ten dzień zaczął się od podróży do Costa Nova – miasta w paski. Dosłownie - każdy domek był pomalowany w paski! Wyglądało to uroczo i „cukierkowo”. Z miłą chęcią wrócilibyśmy tam i skorzystali z przepięknej plaży nad oceanem. Niestety, czas naglił
i musieliśmy ruszać dalej do Ilhavo, gdzie mieści się Vista Alegre Museum. Zapoznaliśmy się z przepiękną ceramiką portugalską,
a następnie mieliśmy okazję wziąć udział w znakomitych warsztatch muzycznych, podczas których stworzyliśmy wspólny utwór, m.in. za pomocą dzbanków i miseczek. Po powrocie do Espinho rozpoczęły się warsztaty muzyczne i plasyczne. Mieliśmy wykorzystać nasze poniedziałkowe inspiracje do stworzenia muzycznej historii. Wszystkie instrumenty poszły w ruch. Każda grupa tworzyła również kolejną pracę plastyczną zainspirowaną obrazami portugalskich artystów. Za pomocą różnokolorowych farb zaczęliśmy tworzyć wielkie dzieło.

22.11.2018 – czwarty dzień

Od rana kontynuowaliśmy pracę nad performancem oraz kończyliśmy nasze ogromne obrazy. Po owocnych warsztatach pojechaliśmy pociągiem do Porto. Nasze kroki skierowaliśmy do jednej z najpiękniejszych księgarni na świecie - Livraria Lello – miejsca, które zaispirowało J. K. Rowling do stworzenia Hogwartu i napisania książki o Harrym Potterze. Następnie udaliśmy się
na spacer po urokliwych uliczkach miasta oraz odwiedziliśmy historyczną dzielnicę Ribeira położoną nad Oceanem Atlantyckim.
Do rodzin goszczących wracaliśmy zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi.

23.11.2018 – piąty dzień

W tym dniu udaliśmy się do Academia de Musica w Espinho. Jeden z nauczycieli tej szkoły poprowadził z nami warsztaty, na których powstał krótki utwór. Następnie portugalscy uczniowie zaprezentowali postaci Souza-Cardoso - malarza i Mario Nevesa – dziennikarza. Kolejne kroki skierowaliśmy do Forum de Arte e Cultura, gdzie mogliśmy zobaczyć obrazy wielu znanych portugalskich malarzy. Wróciliśmy do szkoły, aby dokończyć przygotowania naszego wieczornego performancu. Po kilku godzinach prób nastąpił wielki finał i w obecności rodzin goszczących, nauczycieli rozpoczęliśmy wieczór pożegnalny. Nasz performance bardzo się wszystkim spodobał. Po uroczystej kolacji czekała na nas specjalna niespodzianka – występ Rancho Folclorico de Paramos – grupy folklorystycznej, która nie tylko zaprezentowała tradycyjne pieśni i tańce portugalskie, ale również zaprosiła nas do wspólnej zabawy. Kto chciał, mógł uczestniczyć w tańcach. Dzięki temu byliśmy nie tylko widzami, ale również uczestnikami tego wspaniałego wydarzenia. Na koniec nastąpiło podsumowanie pięciodniowej pracy trzech grup. Każdy zespół mógł czuć się zwycięzcą. Otrzymaliśmy nagrody, które do dziś przypominają nam przygodę naszego życia.

Prezentacja Erasmus +

Prezentacja 2 Erasmus +

Regulamin projektu Erasmus +

W latach 2018 - 2020 w naszej szkole w ramach programu ERASMUS+ będzie realizowany projekt pt. ”ON THE EDGE”. Partnerami Polski biorącymi udział w tym działaniu są: Portugalia (koordynator), Finlandia, Niemcy, Rumunia i Grecja. Otrzymany grant wynosi 27 840 euro i będzie przeznaczony na pokrycie kosztów związanych z realizacją działań, m.in. wyjazdów zagranicznych.

Nasz projekt przeznaczony jest dla uczniów
w wieku 11-13 lat. Głównym celem projektu jest poszerzanie zainteresowań oraz podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu wybranych przedmiotów szkolnych. Portugalia będzie się zajmować sztuką i muzyką, Rumunianaukami ścisłymi i matematyką, Polskabiologią i ekologią, Niemcysportem i technologią, Finlandiaprzyrodą i kulturą, a Grecja - europejskim dziedzictwem kulturowym.

Dzięki pracy w grupach międzynarodowych uczniowie wzbogacą swoją wiedzę dotyczącą realizowanych przedmiotów szkolnych, różnorodności kulturowej, zwiększą poczucie pewności siebie, rozwiną umiejętności społeczne, a przede wszystkim będą mieli możliwość wykorzystania języka angielskiego
w codziennej komunikacji.

Poprzez nasze działania będziemy dążyć
do przezwyciężania różnic kulturowych, zwiększenia poziomu kompetencji językowych, poprawy umiejętności pracy w grupie, a szczególnie będziemy starać się zachęcać wszystkich uczniów naszej szkoły do aktywnego udziału w akcjach i zadaniach, które, mamy nadzieję, spowodują wzrost zainteresowania nauką i zmotywują do samodzielnego poszerzania wiedzy z wybranych zagadnień edukacyjnych.

Prezentacja projektu i krajów znajduje się TUTAJ.