Koncepcja to ogólny plan działania , który określa kierunki rozwoju.Priorytety postawione przed szkołą zostały opracowane na lata 2011- 2016. Jest to dokument , który organizuje i doprecyzowuje przyszłość szkoły. W koncepcji ukazana jest diagnoza stanu bieżącego i wskazanie kierunku rozwoju. Z analizy SWOT wskazano priorytety – główne kierunki rozwoju, które pozwolą zrealizować wizję szkoły, w której nadrzędnym celem jest wykształcenie i wychowanie absolwenta .
Dążymy, by nasz Absolwent:
· wiedział , co to jest - system wartości,
· miał odpowiedni zasób wiedzy umożliwiający kontynuację nauki,
· miał umiejętność pracy w zespole,
· potrafił planować i organizować proces uczenia się,
· znał tradycje szkoły, miasta, ojczyzny,
· dbał o swoje i innych zdrowie,
· był obowiązkowy, tolerancyjny i szanował drugą osobę,
· prezentował wysoką kulturę osobistą,
· znał swoje prawa i obowiązki.
Szkoła to uczniowie , nauczyciele, administracja i obsługa, rodzice i środowisko, w którym funkcjonuje. To także budynek i jego otoczenie. Na pierwszy rzut oka każdy postrzega szkołę jako instytucję, która ma uczyć, wychowywać i opiekować się dziećmi. Bliżej - szkoła musi mieć charakter, wizję , aktualne diagnozy – by planować swój rozwój. Musi przebiegać proces wdrażania i realizacji zamierzeń i muszą być osoby, które będą nadzorować tę pracę. W szkole nadzór pedagogiczny to rola dyrektora szkoły, który realizuje go przy współpracy z kadrą kierowniczą , nauczycielami.
MEN 7 października 2009r. rozporządzeniem wprowadziło jednolity, nowy system nadzoru pedagogicznego dla wszystkich szkół podległych ministrowi oświaty. Określono w nim wymagania wobec szkół , które muszą być spełnione w poszczególnych obszarach w poziomach od A do E.
W oparciu o to rozporządzenie przygotowano koncepcję funkcjonowania i rozwoju szkoły skupiając się na trzech zadaniach :
· ewaluacji,
· kontroli,
· wspomaganiu.
EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ
DIAGNOZA |
ROZWÓJ |
Analizuje się wyniki sprawdzianu
|
|
· powołano zespół do analiz sprawdzianów · sprawdziany są analizowane jakościowo i ilościowo - różnymi metodami a wnioski wprowadzane do pracy z dziećmi · uczniowie kl. III, V, VI biorą udział w sprawdzianach ogólnopolskich próbnych i obowiązkowych oraz wewnątrzszkolnych · wnioski służą poprawie jakości nauczania |
· analizować efekty pracy umiejętności uczniów co najmniej dwa razy w semestrze · zaangażować wszystkich nauczycieli do odpowiedzialności za stan wiedzy uczniów · mobilizować rodziców do pomocy przy wspieraniu dziecka w podnoszeniu kompetencji · wprowadzić sprawdziany matematyczno – przyrodnicze w kl. IV ,
|
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności
|
|
· w szkole diagnozuje się osiągnięcia uczniów – karty osiągnięć, cykle edukacyjne · uczniowie mają wiadomości wynikające z podstawy programowej · plany pracy z dziećmi uwzględniają możliwości i ich potrzeby · w szkole wdraża się do pracy wnioski wypływające z osiągnięć uczniów · uczniowie rozszerzają swoją wiedzę poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych : - 43h tyg. – koła zainteresowań, - 10h – zajęcia sportowe, - trzy Kluby ( Europejski, Ekologiczny, Filmowy ), - SKS – judo, piłka nożna - Działań teatralnych, · biorą udział w 21 innowacjach pedagogicznych · biorą udział w rodzinnych projektach edukacyjnych · biorą udział w życiu kulturalnym miasta · Pomorski Certyfikat Jakości Edukacji – Przebieg kształcenia zapewnia uczniowi wszechstronny rozwój – 2006r.
|
· Większa elastyczność w rozszerzaniu wiedzy poza podstawę programową · dodatkowe zajęcia utrwalające zdobytą wiedzę · większy nacisk na pracę samodzielną ucznia · zmobilizować więcej rodziców do udziału w projektach
|
Uczniowie są aktywni
|
|
· uczniowie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych – przedmiotowych, artystycznych , sportowych · w szkole realizuje się działania wynikające z inicjatywy uczniów · prężnie działa Samorząd Uczniowski · szkoła licznie jest reprezentowana w sporcie, · chętnie korzystają z zasobów biblioteki szkolnej · czynnie działają w szkolnych Klubach – Europejskim, Ekologicznym, Filmowym, EREM, Caritas , studiu filmowym Klaps · chętnie uczestniczą w projektach rodzinnych · udział w wymianie zagranicznej
|
· stworzyć możliwość częstszych działań teatralnych dla dzieci · rozbudzić zainteresowania działalnością charytatywną · przedmiotowe zajęcia pozalekcyjne prowadzić metodą blokową · tworzyć klasy sportowe, |
Respektowane są normy społeczne
|
|
· uczniowie czują się bezpiecznie w szkole – 95 % badanych · znają kodeks ucznia , Statut szkoły · starają się pracować nad zmianą swojego zachowania · powołano zespoły nauczycieli wychowawców w poszczególnych pionach, które na bieżąco analizują zachowanie uczniów, · uczniowie w większości prezentują właściwe postawy · systematycznie szkoła współpracuje z rodzicami · poprzez urozmaicone działania wychowawcze i profilaktyczne wzmacniane są właściwe zachowania · określone normy są jasne i zrozumiałe dla dzieci · uzyskanie certyfikatu – Szkoła bez przemocy, · uzyskanie Pomorskiego Certyfikatu Jakości Edukacji – Praca wychowawcza szkoły umożliwia uczniom harmonijny rozwój osobowościowy |
· dalsza praca nad niewłaściwym zachowaniem · organizacja spotkań z rodzicami poświęcona roli szkoły i rodzica w przestrzeganiu norm społecznych · konsekwentne działania wszystkich pracowników szkoły w promowaniu pozytywnych postaw społecznych |
PRIORYTETY :
· podnieść efektywność nauczania poprzez EWD
· wzbogacić ofertę edukacyjną promującą przedmioty ścisłe
· dążyć do pożądanego wzoru absolwenta szkoły
· modyfikować ofertę edukacyjną do potrzeb uczniów
PROCESY ZACHODZĄCE W SZKOLE
Szkoła ma koncepcję pracy
|
|
· szkoła ma jasną i sprecyzowaną koncepcję pracy – znaną i zaakceptowaną przez rodziców i nauczycieli · realizacja zadań podlega semestralnej ocenie , jest analizowana i na bieżąco modyfikowana
|
· utrzymać stan obecny
|
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
|
|
· oferta edukacyjna wynika z podstawy programowej · systematycznie monitoruje się realizację podstawy – semestralnie i w cyklu edukacyjnym na wszystkich przedmiotach realizowanych w szkole · oferta jest wzbogacana innowacjami pedagogicznymi ( 21 innowacji w zakresie przedmiotowym, artystycznym, informacyjnym, integracyjnym, regionalizmu, zdrowotnym ) oraz projektami edukacyjnymi · szkoła promuje zajęcia umożliwiające rozwój zainteresowań uczniów · szkoła zdobywa środki pozabudżetowe na prowadzenie zajęć wspomagających rozwój dzieci |
· wdrożyć innowacje matematyczno – przyrodnicze, · promować nowatorskie rozwiązania pedagogiczne · dalsze pozyskiwanie środków finansowych poprzez Stowarzyszenie
|
Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany
|
|
· proces edukacyjny jest planowany , monitorowany i udoskonalany · analiza wyników monitorowania służy do wprowadzania zmian · nauczyciele wraz z uczniami pracują nad doskonaleniem procesu edukacyjnego |
· utrzymać stan obecny
|
Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli
|
|
· procesy edukacyjne są realizowane w zespołach nauczycieli · nauczyciele dzielą się doświadczeniem i wiedzą pedagogiczną · nauczyciele wspólnie prowadzą innowacje ped. , projekty edukacyjne · zespoły nauczycieli ściśle pracują ze sobą |
· wykorzystać talenty nauczycieli · zmobilizować wszystkich nauczycieli do działań zespołowych |
Kształtuje się postawy uczniów
|
|
· działania wychowawcze są planowane – Program Wychowawczy – Jacy będziemy? opracowany przez rodziców – i zmieniany zgodnie z sytuacją wychowawczą · działania wychowawcze są analizowane na zespołach wychowawczych i na bieżąco wprowadzane wnioski do pracy · Rada Rodziców jest na bieżąco informowała o wszelkich zmianach
|
· uzyskać sylwetkę absolwenta naszej szkoły na poziomie wyższym od obecnego · kształtować zachowania rodziców jako bezpośredniego wzorca dla dzieci
|
Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych
|
|
· w szkole prowadzone są zajęcia służące wyrównywaniu szans · dodatkowe zajęcia realizowane są poprzez udział w programie – Poszerzamy Horyzonty- 402 na 601 uczniów, - programie –Małymi kroczkami – zajęcia usprawniające pracę mózgu – 12h , zajęcia logopedyczne – 22h, - rehabilitacja – 18h, - zaj. wyrównawcze – 30h, - zaj. rewalidacyjne – 18h, · dodatkowe zajęcia lekcyjne z matematyki w kl.I i IV – VI , j.pol. w kl. IV · stałe konsultacje nauczycieli przedmiotów · programy i wymagania dostosowane do możliwości uczniów
|
· pozyskać środki na dodatkowe zajęcia poprzez składanie wniosków · stworzyć gabinet rehabilitacji , salę doświadczania świata, salę sensoryczną celem pełniejszej rehabilitacji uczniów niepełnosprawnych |
PRIORYTETY:
· pozyskiwanie środków pozabudżetowych na wzbogacenie oferty edukacyjnej, bazy rehabilitacyjnej i nowoczesnych pomocy dydaktycznych
· ukierunkowanie działań społecznych w kierunku wolontariatu
· delegowanie uprawnień
FUNKCJONOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM
Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju
|
|
· współpraca z instytucjami służy rozwojowi dziecka · szkoła podejmuje działania na rzecz środowiska - projekty edukacyjne dla szkół podstawowych i przedszkoli, - wojewódzkie, miejskie konkursy przedmiotowe i zainteresowań ( 9 form), - działania integracyjne - udział w edukacji kulturalnej, - promowanie umiejętności uczniów – spektakle teatralne dla środowiska · Pomorski Certyfikat Jakości Edukacji w zakresie – Szkoła aktywnie współpracuje ze środowiskiem – 2006r.
|
· zintensyfikować działania promocyjne osiągnięć uczniów w różnych dziedzinach życia szkoły · rozszerzać współpracę z instytucjami
|
Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów
|
|
· szkoła współpracuje z absolwentami – udział w świętach szkoły, zajęciach pozalekcyjnych, praktykach studenckich · absolwenci są wyposażeni w wiedzę i umiejętności pozwalające na podjęcie dalszego kształcenia
|
· zaplanować spotkania pokoleń
|
Promowana jest wartość edukacji
|
|
· szkoła ma bardzo dobrą opinię w środowisku · szkoła wyróżnia się pod kątem działań integracyjnych · prowadzona jest strona internetowa szkoły, Rady Rodziców, Stowarzyszenia Przyjaciół SP 4 w Słupsku · uczniowie otrzymują tytuły – Najlepszego Ucznia, Najlepszego Absolwenta, Najlepszego Sportowca w kl. VI i Tytuły Złotego Gucia , Gucio Artysta, Super Gucio w kl. III · rodzice uczniów z najwyższymi wynikami w kl. VI otrzymują podziękowania za wkład w wychowanie i wykształcenie
|
· promować medialnie wszystkie osiągnięcia i działania dodatkowe szkoły · promować dobre przykłady i osiągnięcia uczniów na każdym spotkaniu z rodzicami
|
Rodzice są partnerami szkoły
|
|
· rodzice współdecydują w sprawach szkoły · wspólnie z nauczycielami opracowują Program Wychowania i Program Profilaktyki · biorą udział w działaniach pozalekcyjnych szkoły – projekty edukacyjne, uroczystości szkolne, jubileusze szkoły – wspólnie współtworzą programy artystyczne, · wspierają finansowo szkołę - kupują sprzęt dydaktyczny, wzbogacają księgozbiór szkolny, malują sale lekcyjne, · opiniują pracę nauczycieli na stażu pedagogicznym · pomagają organizować uroczystości klasowe · Pomorski Certyfikat Jakości Edukacji w zakresie – Rodzice są partnerami w podejmowanych przez szkołę działaniach |
· angażować do prac na rzecz szkoły rodziców spoza trójek klasowych
|
PRIORYTET :
· zacieśnić współpracę z rodzicami spoza trójek klasowych
· wzmocnić wśród rodziców świadomość współodpowiedzialności za rozwój szkoły
· kontynuować istniejące zasady współpracy – akcje rodziców
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
Funkcjonuje współpraca w zespołach
|
|
· w szkole funkcjonują zespoły analityczne w zakresie : - Promocji, - WSO, - Wychowania, - Profilaktyki, - WDN, - Ewaluacji, · zespoły analityczne przygotowują semestralne i roczne prezentacje efektów pracy szkoły i przedstawiają je na radach pedagogicznych · w szkole funkcjonują zespoły samokształceniowe – 8 · w szkole pracuje sześć zespołów wychowawców w poszczególnych pionach kl. · Nauczyciele pracują zespołowo , raz w miesiącu analizują efekty swojej pracy
|
· utrzymać system pracy zespołowej · nadal delegować uprawnienia decyzyjne na nauczycieli |
Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny
|
|
nauczyciele znają i akceptują zasady nadzoru · nauczyciele zespołowo prowadzą ewaluację wewnętrzną · z nadzoru sporządzany jest raport, który służy rozwojowi szkoły · nauczyciele doskonalą metody pracy
|
· analiza efektów nadzoru
|
Szkoła ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie
|
|
· szkoła systematycznie wzbogaca stan pomocy dydaktycznych · szkoła dysponuje : - 27 salami lekcyjnymi , każda klasa ma swoją salę, - 2 salami gimnastycznymi, - 1 salą gimnastyczno – widowiskową , - 3 pomieszczenia świetlicy szkolnej, - gabinet terapii pedagogicznej, - gabinet logopedyczny, - sala gimnastyki korekcyjnej, - sala judo, - biofeedback, - 2 pracownie komputerowe, - 2 biblioteki z czytelniami i MCI - kuchnia i sklepik, - gabinet medyczny- obecnie pielęgniarka pracuje przez 5 dni, - sala konferencyjna, multimedialna, - przestronne , estetyczne korytarze, |
· wzbogacić szkołę w sprzęt multimedialny – marzenia -w każdej sali lekcyjnej projektor multimedialny, · utworzyć salę doświadczania świata, · utworzyć salę sensoryczną · utworzyć drugi gabinet terapii pedagogicznej · rozwijać monitoring wizyjny · zmieniać estetykę korytarzy pod kątem zainteresowania dzieci i promocji Słupska |
PRIORYTET:
· utrzymać i doskonalić system pracy zespołowej w szkole, delegować uprawnienia
· pozyskiwać fundusze na modernizację bazy i wyposażenia
· podnosić kwalifikacje nauczycieli – szczególnie w zakresie psychologii oraz kompetencji zawodowych pracowników
KONTROLA
Kontrole są prowadzone planowo i doraźnie , wynikają z obserwacji pracy szkoły. Zasady kontroli są znane i akceptowane przez nauczycieli , a służą przestrzeganiu przez wszystkich prawa obowiązującego w szkole. Wszelkie niedociągnięcia są systematycznie weryfikowane.
Zakres kontroli skupi się na :
- przestrzeganiu przepisów prawa, szczególnie WSO i PSO,
- realizacji podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
- ocenie stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- przestrzegania zasad bezpiecznych i higienicznych warunków nauki.
WSPOMAGANIE
W szkole bardzo dobrze funkcjonuje zespół WDN oraz zespoły samokształceniowe, wychowawcze i analityczne. Wnioski z analiz pracy szkoły są i będą kierunkiem do organizacji odpowiednich form doskonalenia zawodowego, które przełoży się na wszechstronny rozwój ucznia. Wspomaganie w naszej szkole jest zaplanowane i przebiega zgodnie z planem i służy podnoszeniu jakości pracy.
KONCEPCJA PRACY SP-4
Reasumując, w kolejnych pięciu latach skupimy się
wobszarze kształcenia na :
1. podniesieniu efektywności nauczania poprzez zastosowanie EWD
2. wzbogacaniu oferty edukacyjnej promującej przedmioty ścisłe celem podniesienia kompetencji matematycznych i przyrodniczych
3. modyfikowaniu oferty edukacyjnej do aktualnych potrzeb dzieci zdrowych i niepełnosprawnych
4. kontynuowaniu działań rozpoczętych w szkole
w obszarze wychowania na :
1. dążeniu do pożądanego wzoru absolwenta szkoły
2. ukierunkowywaniu na działania społeczne ( wolontariat )
3. motywowaniu do prac w organizacjach i klubach szkolnych
4. kształtowaniu postawy współodpowiedzialności za wychowanie
w obszarze opieki na :
1. pozyskiwaniu środków pozabudżetowych na wzbogacenie oferty opiekuńczej i modernizację bazy szkoły
2. wzmaganiu działań dotyczących rozpoznania sytuacji bytowej i materialnej dzieci
w obszarze kontaktów z rodzicamina :
1.kontynuowaniu stylu– rodzic współgospodarzem szkoły swojego dziecka
2. zacieśnianiu współpracy z rodzicami poprzez udział w rodzinnych projektach edukacyjnych
3. kontynuowaniu rozpoczętych akcji wspomagania szkoły –
akcja – Książka Twoim przyjacielem, dekoracja korytarzy,
w obszarze doskonalenia nauczycieli
i pracowników na :
1. utrzymaniu i doskonaleniu systemu pracy zespołowej, nadal delegować uprawnienia
2. podnoszeniu kompetencji nauczycieli ( dydaktyczne i wychowawcze)
3. pozyskiwaniu funduszy na unowocześnianie pomocy dydaktycznych i miejsca pracy nauczycieli i pracowników szkoły
4. podnoszeniu kompetencji zawodowych pracowników administracji i obsługi.