Wyjazd do Bułgarii w ramach programu Erasmus + ICT & Technology Invasion

W październiku Agata Rabenda z klasy 8e, Wiktoria Krawczewska z klasy 8d, Anna Kamińska i Oliwia Milewska z klasy 7c oraz Marianna Nosewicz i Hanna Czaja z klasy 7d wygrały konkurs w projekcie "ICT & Technology Invasion" w ramach programu Erasmus + i wraz z opiekunami: Anną Świętochowską, Joanną Czołbą-Wojciechowską oraz Sergiuszem Matuszczykiem polecieli na tydzień do Bułgarii. Spotkaliśmy tam poznanych w grudniu 2019 r. przyjaciół z krajów partnerskich. Oto jak spędziliśmy czas:

1. DZIEŃ PIERWSZY

Dzisiaj pierwszy dzień w szkole... w Sofii oczywiście. Na miejscu czekała Pani Dyrektor oraz uczniowie szkoły. Przywitali nas chlebem, solą... oraz miodem. Po cudownym powitaniu zaprezentowano program artystyczny składający się z tradycyjnych bułgarskich tańców oraz śpiewów, które nagrodziliśmy gromkimi brawami. Następnie uczniowie partnerskich szkół z ESTONII, RUMUNII, BUŁGARII oraz z POLSKI zostali losowo przydzieleni do międzynarodowych drużyn. Zadaniem każdego zespołu było stworzenie strony tytułowej książki w programie Publisher, w który wprowadziła nas bułgarska nauczycielka informatyki.

Następnie reprezentacja każdego kraju przedstawiła informacje na temat swoich państw. Nasz kraj reprezentowała Agata, która wypadła fenomenalnie. Podsumowaniem prezentacji był quiz w aplikacji Kahoot sprawdzający wiedzę o krajach partnerskich.

Po wizycie w szkole zaproszono nas na lunch oraz na spacer po centrum Sofii. Słoneczna aura i ciekawe historie opowiedziane przez gospodarzy sprawiły, że wróciliśmy urzeczeni stolicą Bułgarii.

Nauczyliśmy się również kilku zwrotów w języku bułgarskim, które będą zapisane fonetycznie, aby można było je powtórzyć bez wczytywania się w cyrylicę:

- błagodaria - dziękuję,

- pagzopowiadaj - proszę bardzo,

- nie ma za szto - nie ma za co.

2. DZIEŃ DRUGI

Zaczęliśmy od zajęć w szkole, dzisiaj pracowało nam się o wiele lepiej w grupach, ponieważ już minęło pierwsze onieśmielenie. Mieliśmy okazję do sprawdzenia swoich umiejętności komunikowania się w języku angielskim, a  współpraca przyniosła pierwsze efekty -  cyfrowa książka w programie Publisher zaczęła nabierać koloru dzięki zdjęciom, które zrobiliśmy podczas wczorajszego spaceru.

Po zajęciach w grupach przyszedł czas nad tańce - pani, która uczy muzyki w tutejszej szkole nauczyła nas kilku tradycyjnych kroków - było wesoło oraz zintegrowaliśmy się jeszcze bardziej. Następnie był lunch i... niespodzianka w postaci wycieczki w góry. Było bardzo interesująco, ponieważ na słońcu temperatura okazała się dosyć wysoka, natomiast w cieniu można było znaleźć sople lodu. Oczywiście widoki też były wspaniałe, szczególnie Sofia z oddali zapierała nam dech w piersiach.

Nauczyliśmy się również kilku nowych zwrotów:

dobro utro - dzień dobry rano,

dober den - dzień dobry po południu,

dober weczer - tego nie trzeba tłumaczyć

ciao - do zobaczenia.

3. DZIEŃ TRZECI

Chociaż głównym założeniem projektu jest poznawanie nowych technologii przez uczestników, to obecna sytuacja pandemiczna rzuca nam kłody pod nogi. W związku z powyższym dzisiejsza wizyta w TechnoMagicLand została odwołana . Należy jednak pamiętać, ze głównym priorytetem wszystkich projektów ERASMUSA jest integracja, wymiana młodzieży oraz poznawanie kultur państw partnerskich. Dlatego też dzisiaj odwiedziliśmy miejsce, które każdy powinien odwiedzić.

Pojechaliśmy do RILA MONASTERY, czyli do klasztoru - 1983 monastyr Rilski został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Po zwiedzeniu tego miejsca wyruszyliśmy w góry, ale tym razem piesza wędrówka była dłuższa, a widoki jeszcze piękniejsze niż dnia poprzedniego. Wspólna, trudna i wyczerpująca wspinaczka zintegrowała drużyny.

4. DZIEŃ CZWARTY

Dzisiejszy dzień spędziliśmy poza szkołą, w której zajęcia stacjonarne z powodu pandemii nie odbywają się - tradycyjna nauka zastąpiona została nauką online. Zostaliśmy zaproszeni do NATIONAL LIBRARY, czyli biblioteki narodowej. Mieliśmy okazję posłuchać wykładu o tym, jak przebiega proces digitalizacji książek oraz zobaczyć w praktyce jak się używa specjalistycznego sprzętu po to, by zachować te zbiory w postaci cyfrowej dla przyszłych pokoleń.

Następną atrakcją była wycieczka do miejscowości PLOVDIV. Ciekawskim proponujemy wirtualną podroż po tym malowniczym miejscu:

Pogoda nam dopisywała, więc bez problemu wykonaliśmy zadanie związane z aplikacją ACTIONBOUND, przy użyciu której musieliśmy znaleźć 6 miejsc, które wskazała nam strzałka (prawie tak jak w kompasie), a następnie odpowiedzieć na pytania dotyczące tych miejsc. Poza wykonaniem zadania spędziliśmy cudowne chwile, a nasza HANIA wymyśliła tak oryginalne ustawienie się do zdjęcia z napisem Together, że wszystkie grupy z krajów, które nam towarzyszyły, zrobiły sobie takie same fotki.

Czas spędziliśmy nie tylko na nauce, ponieważ zadania, które mieliśmy wykonać połączone były ze zwiedzaniem. Szczególnie podobały nam się ruiny starożytnego teatru, które wielu z nas przypominały KOLOSEUM w RZYMIE.

P.S.: PLOVDIV zostało uznane Europejską Stolicą Kultury 2019

5. DZIEŃ PIĄTY

Niewiarygodne, że to już ostatni dzień

 Zaczęliśmy od dokończenia cyfrowych książek. Naszym zadaniem było zgranie zdjęć oraz ich obróbka, uczyliśmy się edycji stron, a także generowania kodów QR. Przydzielono nam również nowe zadanie, mianowicie zajęliśmy się przygotowaniem tradycyjnych bułgarskich masek. Poniżej link dla zainteresowanych tradycją KUKERI:

https://zrozumiecbulgarie.pl/legenda-o-pierwszym-kukeri/

Po zajęciach zostaliśmy zaproszeni na lunch, po którym musieliśmy się pożegnać z naszymi bułgarskimi przyjaciółmi, nauczycielami oraz Panią Dyrektor. Wszyscy okazali się bardzo mili i pomocni, także nie zapomnimy ich bardzo długo. Jako dowód  dostaliśmy certyfikaty oraz drobne upominki.

Jigsawplanet puzzle Manual

 

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=12c8f119d081 BY KASIA, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2849467f269d BY ALA, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=17115f27d71c BY JUSTYNA, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=39cfbebfb1ef - BY MATEUSZ, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=02f200dc4c07 - BY LENA, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1e6ed8c04d2c - BY NADIA, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1037763765c5 – BY ZUZIA, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=186c6bd0c829 – BY JAKUB, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=379a2495be3a – BY JAN, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3d192cfc5301 – BY FILIP, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=337eae63b405 – BY OLIWIA, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3dd484346230 – BY CLAUDIA, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0274b2adb755&pieces=24 – BY MACIEJ, PL

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=09d04781d23d by Kertu, Estonia

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3d627e2c476a by Kostova, Bulgaria

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0f26b33bf71f by Trayanka, Bulgaria

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1f7007bbaa1b by Daniel, Bulgaria

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=091fa6c15df2 by Iliyana, Bulgaria

https://drive.google.com/drive/u/4/folders/1HJsqE_X4ts_FWHIk6jhYnAPm6j19CcDO by Andrei Rada, Romania

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=14f8f91ddbf4 by Cristi, Romania

21 maja obchodzimy Światowy Dzień Kosmosu. Celem obchodów tego dnia, jest upamiętnianie wydarzeń związanych z badaniami przestrzeni kosmicznej i zainspirowanie naukowców do dalszej pracy. Dzień ten ma też zachęcić zwykłych ludzi do zgłębiania tajemnic wszechświata. Dlatego też partnerzy projektu ICT & TECHNOLOGY INVASION programu ERASMUS + wspólnie bawili się przy rozwiązywaniu zagadek w Escape Roomie poświęconemu niniejszej tematyce.

Was również zapraszamy do zabawy, prezentacja znajduje się pod linkiem:

https://view.genial.ly/608920f67955470d2daaf268/interactive-content-universe-escape-room

Koordynator projektu

Marta Ignacik

 

Befunky collage Manual

Nasze prace:

 

Greetings- speaking dictionary